Waar gaan we voor in 2023 en 2024
Rijk en regio hebben afgesproken dat zij extra onderzoek gaan uitvoeren naar de OV-, auto-, en fietsbereikbaarheid van de A12-zone en Rijnenburg.
Ook de gebiedsontwikkeling wordt extra onderzocht met de volgende aandachtspunten:
- Wat er nodig is om een gezonde leefomgeving te maken en of dat haalbaar is
- Of er misschien bedrijven moeten worden verplaatst
- Of energienetwerken stroom kunnen leveren
In 2024 moet dankzij het onderzoek duidelijk worden of het plan haalbaar is. Ook moet het onderzoek zorgen voor afspraken over hoe de woningbouwlocaties Rijnenburg en de A12-zone gerealiseerd kunnen worden. Onder meer bereikbaarheid is een belangrijk aandachtspunt. De gemeente heeft samen met jou voorwaarden opgesteld, we letten er scherp op dat wat het beste is voor Nieuwegein in alle onderzoeken wordt meegenomen. Wanneer het nodig is om opnieuw positie te kiezen, gaan we weer met je in gesprek. Zodra er meer bekend is over het onderzoek, informeren we je hierover.
De belangrijkste momenten van 2022
Januari–mei 2022: In gesprek over een kansrijke plek
De gemeente Nieuwegein ging met je in gesprek over wat de A12-zone Nieuwegein straks moet gaan opleveren en wat belangrijke voorwaarden zijn. Tussen januari en mei 2022 is bureau Tertium in opdracht van de gemeente een dialoog gestart met inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties in Nieuwegein. Aan de hand van de gesprekken, interviews, bijeenkomsten en enquêtes zijn 17 adviezen aan de gemeente Nieuwegein geformuleerd.
13 oktober 2022: Raad neemt besluit over positiebepaling A12-zone en Merwedelijn
Op 13 oktober waren alle leden van de gemeenteraad het eens en werd de positiebepaling A12-zone vastgesteld. De gemeente wil een aantrekkelijk gebied creëren met voorzieningen in de buurt die lopend, fietsend of met openbaar vervoer snel en goed te bereiken zijn. Ook een veilige en groene omgeving die uitnodigt tot ontmoeten en bewegen is belangrijk. Daarnaast stelt de gemeenteraad van Nieuwegein 15 miljoen euro beschikbaar voor een snelle Merwedelijn (zie onder voor meer informatie). De positiebepaling is de Nieuwegeinse inzet in de onderhandelingen met het Rijk en de regio.
In de samenwerking tussen rijk en regio (U Ned) is afgelopen jaar veel onderzoek gedaan, onder andere naar de A12-zone. De voor Nieuwegein belangrijke voorwaarden uit de positiebepaling A12-zone herkennen wij goed in deze onderzoeken.
11 november 2022: Grote stap vooruit in komst snelle Merwedelijn
Op vrijdag 11 november heeft het zogenoemde Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) plaatsgevonden. In dit overleg hebben Rijk en de Metropoolregio Utrecht besloten om samen ruim 1,4 miljard euro te investeren in de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden in de provincie Utrecht, waaronder de A12-zone. De investering gaat onder meer naar de aanleg van de Merwedelijn; een deels ondergrondse, en dus snelle tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein. Zo moet het OV een echt alternatief worden voor de auto. De Merwedelijn brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Ook stelt het Rijk 100 miljoen euro beschikbaar voor verkeersmaatregelen op de Utrechtse snelwegen en voor het versnellen van bestaande woningbouwplannen. Deze investeringen zijn een belangrijke voorwaarde voor de bouw van 5.500 in Nieuwegein City en Rijnhuizen, en 5000 a 10.000 woningen in de A12-zone.
Wij houden je op de hoogte
De A12-zone is een project dat meerdere jaren duurt. Het participatietraject waarin je kon meepraten over de positiebepaling is klaar. Dat betekent dat ons contact de komende tijd misschien minder intensief is. Wel blijven we dichtbij en zijn we bereikbaar, en we praten je met regelmaat bij over de laatste ontwikkelingen. Met de nieuwsbrief A12-zone – nog geen lid, abonneer je dan hier - en via deze website blijven we je actief informeren. We willen je ongeveer eens per half jaar op een bijeenkomst bijpraten.