Hoe komt de gemeente aan mijn gegevens?
Meestal geeft u zelf uw gegevens aan de gemeente. Bijvoorbeeld via een formulier op deze website, via ikbennieuwegein.nl, via DigiD of per e-mail. In sommige gevallen mogen wij in landelijke informatiesystemen kijken. Bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen. Ook komt het soms voor dat de gemeente persoonsgegevens krijgt van andere partijen.
Welke gegevens gebruiken wij?
Wanneer u een aanvraag doet, staat op het formulier duidelijk waar wij uw gegevens voor gebruiken.
Met wie delen wij uw gegevens?
Wij delen uw gegevens met organisaties of bedrijven die ons helpen, wanneer dat nodig is. Zij helpen de gemeente bijvoorbeeld bij het verwerken van persoonsgegevens. Of bij het toekennen van een voorziening. De organisaties krijgen alleen de gegevens die ze nodig hebben. Met wie wij gegevens delen, verschilt per proces. In ons register is aangegeven welke organisaties persoonsgegevens krijgen. Wij hebben met de organisaties vooraf afspraken gemaakt over het precies en veilig omgaan met deze gegevens.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
De gemeente Nieuwegein bewaart gegevens als dat nodig is voor het uitvoeren van taken en het nakomen van wettelijke regels. Het kan nodig zijn om uw persoonsgegevens te bewaren ook nadat uw aanvraag al is afgerond. Bijvoorbeeld als de wet dit verplicht. Wij volgen in dat geval de bewaartermijnen uit de Archiefwet waarin staat hoe lang we iets mogen bewaren.
Mailings over projecten/ontwikkelingen
Als u zich heeft aangemeld om op de hoogte te blijven van projecten of andere ontwikkelingen, dan verloopt dat via een speciale mailbox voor het project/de ontwikkeling. We vragen daarin om uw e-mailadres en meestal om uw naam en adresgegevens (zoals uw postcode). Soms vragen we ook om uw telefoonnummer. Deze persoonsgegevens gebruiken we om u update-mails of nieuwsbrieven toe te sturen over het project of de ontwikkeling. Dat doen we op een veilige manier. We verwijderen de persoonsgegevens en de mailbox nadat het project of de ontwikkeling is afgerond. Dat is bijvoorbeeld zo – in het geval van woningbouw – als de woningen zijn opgeleverd. Of – als het gaat om een nieuwe weg – de straat er ligt. Voordat we het project afronden, sturen we via e-mail een bericht. Daarin melden we duidelijk dat het project is afgerond en we de verkregen persoonsgegevens verwijderen.
Wat zijn uw rechten?
U heeft verschillende rechten waarmee u invloed houdt op uw eigen persoonsgegevens.
- Inzagerecht
U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens te bekijken. Zo kunt u controleren of de persoonsgegevens kloppen en of wij de persoonsgegevens op de goede manier gebruiken.
- Recht op rectificatie
Als uw persoonsgegevens niet kloppen of niet compleet zijn, kunt u de gemeente vragen uw persoonsgegevens aan te passen of aan te vullen.
- Recht op dataportabiliteit (gegevensoverdracht)
U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens (digitaal) naar u te sturen. Of u kunt de gemeente vragen de gegevens door te sturen naar een organisatie die uw gegevens nodig heeft.
- Recht op bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens. Dit kan niet altijd. U moet kunnen laten zien dat de verwerking voor u persoonlijk nadelen kan hebben.
- Recht op menselijke blik bij een besluit
Heeft de gemeente automatisch een besluit genomen dat voor u gevolgen heeft? Dan kunt u de gemeente vragen om uw besluit opnieuw door een medewerker te laten bekijken.
- Recht op het stoppen van toestemming
Heeft u de gemeente eerder toestemming gegeven voor het gebruik van uw persoonsgegevens? Dan heeft u het recht om dat te op te zeggen.
Een vraag over uw rechten
Wilt u gebruikmaken van 1 of meer van de rechten? Dan kunt u online een verzoek indienen.
Inloggen met DigiD
Of stuur een brief naar:
Gemeente Nieuwegein
Postbus 1
3430 AA NIEUWEGEIN
- Wilt u naast uw adres ook uw telefoonnummer of e-mailadres in het verzoek zetten? Soms is het namelijk nodig dat wij contact met u opnemen.
- U moet zich als wij daarom vragen kunnen legitimeren.
- Wij behandelen uw verzoek binnen 1 maand. Als het een moeilijke aanvraag is, hebben wij nog 2 maanden extra.
- Gaat de gemeente niet goed met uw verzoek om? Dan kunt u bezwaar maken. Of een brief met uw klacht te sturen naar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Klacht indienen
Vindt u dat er niet netjes met uw persoonsgegevens is omgegaan? Dan kunt u een klacht indienen.
Datalek melden
Heeft u documenten met persoonsgegevens ontvangen die voor iemand anders zijn? Dan kunt u dat hieronder melden.
Meld datalek
Register van Datalekken
Functionaris voor de Gegevensbescherming
Binnen de gemeente Nieuwegein werkt een medewerker die gaat over gegevensbescherming. Hij controleert of de gemeente goed omgaat met uw persoonsgegevens. Komt u er niet uit of heeft u vragen over uw privacy? Stuur een e-mail aan onze medewerker gegevensbescherming via
privacy@nieuwegein.nl.
Beveiliging
Om uw privacy en de vertrouwelijkheid van uw gegevens te beschermen, treft Nieuwegein passende technische en organisatorische maatregelen. Wij nemen beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot (persoons)gegevens te voorkomen, zoals het toepassen van toegangsbeheer, firewalls en beveiligde servers.
Naast het beveiligen van de systemen, willen we ook dat binnen Nieuwegein niet iedereen toegang heeft tot al uw gegevens. Onze systemen zijn zó ingericht dat medewerkers alleen die informatie kunnen zien waarvoor ze zijn geautoriseerd.
Heeft u desondanks de indruk dat uw gegevens niet veilig zijn? Neem contact op met de gemeente. Bel 14 030 (algemeen nummer) of vanuit het buitenland +31 30-607 19 11.