Ze hebben verschillende ideeën uitgewerkt voor de nieuwe bestemming van de fabriek en het terrein eromheen.
Specifieker en klein houden
Het project startte met een kick-off op locatie waar de projectleiders uitleg gaven en de leerlingen een rondleiding door de fabriek kregen. Later hadden de leerlingen een tussentijds ‘evaluatiemoment’ om hun plannen te bespreken en bij te sturen. De casussen moesten specifieker en kleiner: afbakenen dus! De leerlingen moesten zelf het probleem ontdekken en oplossen met een analyse.
Out-of-the-box genoeg?
Tijdens de eindpresentatie beoordeelden twee docenten van het Cals College, een medewerker van Ecolab en een projectleider van de gemeente de ideeën van de leerlingen. Ze stelden kritische vragen om te zien hoe goed de leerlingen out-of-the-box hadden nagedacht en een conclusie ook daadwerkelijk uit een analyse kwam. Er waren bijvoorbeeld plannen voor een kas, betere bereikbaarheid of een makerspace.
Verdere samenwerking
De gemeente is blij dat de leerlingen meedenken over de Nieuwegeinse leefomgeving en stimuleert dit graag. Volgend schooljaar is er mogelijk weer een verdere samenwerking om de Zeepfabriek en het terrein eromheen een mooie nieuwe bestemming te geven.