De leerlingen van het Cals College waren ondernemers in spé. Voor hun profielwerkstuk hebben zij namelijk zélf een onderneming opgericht. Zij kregen dezelfde vragen voorgelegd als de leerlingen van het Oosterlicht College (verslag van dat gesprek). "Waar en hoe doe je nu meeste aankopen?" "In fysieke winkels of online?" en "Wat vind je leuk aan winkelen in Nieuwegein en wat kan er beter?" Maar ook: hoe ziet jouw ideale winkel van de toekomst eruit? Al snel bleek dat online wel aankopen worden gedaan, maar lang niet alles. Online wordt door de jongeren vooral gebruikt als inventarisatie vooraf. Je kunt online namelijk veel makkelijker zoeken en dan vervolgens gericht in de winkel kopen, aldus de aanwezige jongeren.
Beter sinds de verbouwing
De leerlingen van het Cals College vinden winkelcentrum Cityplaza netjes, op orde en modern. De verbouwing heeft daarbij een rol gespeeld. Cityplaza is sindsdien veel leuker en completer, volgens hen. Er is veel diversiteit aan winkels. Een enkele leerling vond het daardoor niet nodig om nog naar Utrecht te gaan voor een dagje winkelen, het merendeel kiest wel voor Utrecht.
Beleving
De meeste leerlingen gaan echter wel nog voor een dagje winkelen naar Utrecht. Een fysieke winkel is daarnaast veel leuker, dan ervaar en beleef je een dagje winkelen, zo omschrijven de leerlingen het. In Utrecht is volgens de jongeren ook meer beleving naast een dagje winkelen; je kan er eten bij fastfoodketens, leuke caféetjes en naar de Pathé bioscoop.
De gemeente is in gesprek met scholieren over de Nieuwegeinse winkelcentra van de toekomst. Op 23 juni stelde de gemeenteraad de ambities voor de winkelvisie vast. Na de zomer worden bewoners en ondernemers gevraagd om de ambities uit te werken. Zo werkt de gemeente samen met de stad aan de verdere concretisering van de nieuwe winkelvisie. Eind 2016 is de nieuwe winkelvisie gereed. Meer informatie op www.ikbennieuwegein.nl/winkelvisie